Carnaval begint weer Da Ziede Zo!!

Elluf Elluf staat weer voor de deur, dus alles wordt weer in gang gezet. Althans zo lijkt het, want velen zijn alweer maanden bezig met de voorbereiding van het carnavalsseizoen 2018/2019. 

In deze nieuwsbrief kunnen jullie lezen dat we een stichting zijn die volop in beweging is. Zo is er hard gewerkt aan nieuwe evenementen, samenvoegen van evenementen, afschaffen van evenementen, een nieuwe bestuursstructuur, een nieuwe Prinsenwagen en natuurlijk het verhaal van het Kielegatse carnaval. Het verhaal dat aan jullie gepresenteerd werd op 14 oktober is vanaf 11-11 in boekvorm verkrijgbaar. Voor de feestelijke presentatie - dan verschijnt ook de luxe versie in beperkte oplage - wachten we tot na nieuwjaar. Met 'Kielegat, het oudste en spannendste carnavalsverhaal' hopen we voor eens en altijd duidelijk te maken dat carnaval in het Kielegat een volksfeest is met een zeer sterke historische en culturele achtergrond. 

Zondag 11 november om 15:11u begroeten we onze ‘nieuwe' Hoogheid. Ik hoop jullie die dag dan allemaal te zien en wens natuurlijk iedereen die actief is in het organiseren van ons mooie Kielegatse carnaval heel veel succes en plezier.

Lucien Verhoef (Voorzitter Stichting Kielegat)

 

Structuur stichting Kielegat

Na de evaluaties van een geweldig carnaval in 2018 zijn de meesten van ons direct doorgegaan om te kijken waar, wanneer en vooral hoe we het komende seizoen onze evenementen, activiteiten en feesten gaan organiseren. Bestuurlijk zijn er een aantal veranderingen doorgevoerd. Allereerst heten we vanaf 29 juni van dit jaar Stichting Kielegat. Een betere naam om de Bredanaar snel en duidelijk te laten zien en horen wat we doen. Ook levert het ons een voordeel op in het benaderen van nieuwe sponsoren.

Omdat het organiseren van evenementen ons hoofddoel is hebben we in het bestuur nu drie bestuursleden, de zogenaamde Evenementen Sjefs, die verantwoordelijk zijn voor alle evenementen. Onder deze Sjefs vallen de Soesjefs die de activiteit organiseren met hun eigen groep van vrijwilligers. In de bestuursvergaderingen hebben we op deze manier altijd een duidelijk inzicht waar we staan en kunnen de Sjefs van de ondersteunende afdelingen (P&P, Groei & Bloei, Facilitair etc) gerichte vragen stellen en krijgen (zie afbeelding).

Structuur Algemeen Bestuur Stichting Kielegat

 

Werkgroep 2022 bedankt!

Met het veranderen van de structuur van het bestuur, de totstandkoming van Groei & Bloei en de Creatieve Denk-Tank, het introduceren van het Kielegatse carnavalsverhaal en het jaarlijks terugkomende vrijwilligers tevredenheidsonderzoek zijn de werkzaamheden van de werkgroep 2022 tot een einde gekomen. Ik wil dan ook alle leden van deze werkgroep heel erg bedanken voor de vele uren die ze hierin hebben gestopt. Het is goed om anders en professioneler te werken en met deze veranderingen staat er goede basis voor de toekomst en hebben we geborgd dat we altijd creatief en kritisch naar onze bestaande evenementen kijken en nieuwe evenementen introduceren.

Met deze veranderingen moeten we wel zorgen dat we niet te veel verzakelijken. Het Kielegat, de leut en carnaval is wat ons bindt en dat mogen we niet vergeten.

Roger Brouwers, voorzitter werkgroep 2022

 

Kielegatse Kick-Off op 11-11!

Voor het derde jaar op rij trappen we carnaval in ’t Kielegat af op 11-11, op de Grote Markt Zuid en net als vorig jaar met een groot feest! Een nieuwe traditie is een feit.
Zondag 11 november begint DJ FeestRay vanaf 13.11u de boel al warm te draaien zodat onze Hoogheid (wie zou het dit jaar zijn?) ons om 15.11u in opperbeste stemming in zijn armen kan sluiten. Kielegats favoriete kapellen, Ger Couvreur, Mosterd na de Maaltijd (Hé Jacqueline’) en PartyFriex (‘Ik moet Zuipen’) zorgen ervoor dat het op 11-11 volle bak carnaval is in de binnenstad! 
Verder maakt iedereen kans op een podiumplek. Tenminste iedereen die prachtig geschminkt is en verkozen wordt tot ‘De grôtste gezichtsversierder van ut Kielegat’.  

Traditie
Wij zijn blij met deze nieuwe traditie waarbij Prins Carnaval van ut Kielegat aan alle Bredanaars wordt gepresenteerd om daarna ook met zijn allen het feestseizoen te openen. Voorzitter straatcarnaval Dennis Vrolijk: ’11-11 viel drie keer achter elkaar in het weekend, maar volgend jaar is 11-11 op een maandag. Toch houden we de traditie in stand. Dus ik hoop dat 11-11 bij iedere Kielegatter in het systeem zit en we ook volgend jaar weer los gaan op de enige echte datum!’

 
Openbare vergadering optochtdeelnemers

Op maandag 12 november om 20.11u zijn alle betrokkenen en geïnteresseerden van harte uitgenodigd voor de jaarlijkse openbare vergadering voor optochtdeelnemers in Café Parkzicht. De Commissie Optochten wisselt op deze avond met wagenbouwers en carnavalsverenigingen van gedachten over de plannen voor carnaval 2019. Zo staan de feestneuzen snel dezelfde kant op!

De vergadering is hét moment voor alle carnavalsvierders om eventuele wensen en ideeën te opperen die deze carnaval nog meegenomen kunnen worden. Iedereen is welkom maandag 12 november 2019 om 20.11 uur zoals vanouds in Café Parkzicht, Paul Windhausenweg 1 te Breda. De Prins, het Kielegat-bestuur, de jury en overige commissies zijn ook van de partij. 

 

Blèèrfêêst 2019 Wie levert de Kielegatse kraker 2019?

Op vrijdag 16 november in de Mezz moet het gebeuren: de verkiezing van het carnavalslied 2019 van ut Kielegat tijdens het Blèèrfêêst! 

Het gaat, net als vorig jaar, om het lied, een echte Kielegatse Karnavals Kraker die wordt uitgevoerd door een kapel, individuele artiest, koor, band of dj. Iedereen mag meedoen. Vorig jaar won Tapkracht 11 met het door Angela van Rijthoven gezongen ‘Ge motter mar op komme’

Naast de bekende kapellen Bentzat, Tworwelwa, ’t Zooike, de Meikevers, Toeternietoe, de Toeteleurs strijden ook de Bonte Diva's en Stefan Stoop met zijn muziekvrienden mee.

Na de prijsuitreiking gaat het fêêst los met De GoetFoud Liveband.

Zaal open 18.30u, aanvang 19.11u, slot omstreeks 01.00u. 

Uiteraard is ook dit jaar de toegang weer gratis.

 
Afscheid van de 'oude' secretaris…

Zo'n twaalf jaar geleden werd ik vanuit de Raad van 11 pardoes gebombardeerd tot nieuwe secretaris van de BCV. Toenmalige voorzitter Boy Buise vond dat ik de taak/functie van Ingrid Huijskens als secretaris maar moest overnemen; natuurlijk een niet geringe opgave.

Vol goede moed ben ik er aan begonnen en ik heb er geen moment spijt van gehad. Als secretaris ben je min of meer de spil van het Bestuur en maak je alles mee wat er binnen de boezem van de organisatie wordt geregeld. 
In de loop der jaren is het Kielegatse Carnaval mee geëvolueerd met de veranderingen in de maatschappij. De beleving en betrokkenheid van de carnavalsvierders is in die tijd steeds groter geworden; zie het succes van bij voorbeeld straatcarnaval. Technologische toepassingen zoals social media gaan ook een steeds grotere rol spelen. Gebruikmakend van Instagram, vloggen etc. moet dat ook de jeugd aanspreken om meer mee te gaan doen met het mooiste feest in Breda. 
Over al deze veranderingen lees je volop in deze nieuwsbrief.

Een van die veranderingen is het aantrekken van een nieuwe secretaris, want een oud spreekwoord zegt 'er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan'. Mijn tijd zit er op. Met trots stel ik de nieuwe secretaris voor: Jasper Mol. Hij zal vanaf nu het Bestuur van de Stichting Kielegat secretarieel ondersteunen.

Frans van den Broek

…welkom nieuwe secretaris
De afgelopen 6 jaar heb ik onderdeel uit mogen maken van het gevolg van de Prins. Een fantastische tijd waar ik met heel veel plezier op terug kijk! Nu mag ik de taak over gaan nemen van Frans. Een nieuwe uitdaging waar ik mij zeer op verheug. 
Alle lof voor de wijzen waarop Frans de afgelopen jaren de functie van secretaris  heeft vervuld. Zijn zorgvuldige manier van werken en archiveren zorgt er voor dat ik in een gespreid bedje terecht kom. 

Jasper Mol

 

Vrienden van de Prins plakken op 11-11

De carnavalskriebels komen weer boven, waardoor ook de uitreiking van de plakken van de Vrienden van de Prins weer op de planning staat. Gezellig!

Onze nieuwe hoogheid wordt op zondag 11 november om 15.11 uur gepresenteerd op de Grote Markt. Dit is voor ons de ultieme gelegenheid om alle vrienden en vriendinnen meteen met hem kennis te laten maken. Direct na de presentatie reikt onze kersverse Prins van ut Kielegat de plakken hoogstpersoonlijk uit aan al zijn vrienden en vriendinnen.
Als jullie er voor zorgen dat je tussen 16.30 en 17.00 uur aanwezig bent bij Publieke Werken, dan ontvangen we hem als Commissie Vrienden van de Prins om 17.11 uur. 

Ook dit jaar weer hebben een ‘Vrienden van de Prins collectorsitem’. Deze krijg je ook op 11 november. Wees er dus bij!
Mocht je niet in de gelegenheid zijn om je plak op te halen, dan kun je deze altijd op een ander tijdstip afhalen bij Me-Kado op de Nieuwe Haagdijk 38 in Breda. 

 

Zal iedereen er weer staan?

Voor de commissie protocol is 11-11 het moment suprême. Er moet een Prins staan. Die moet twee pages aan zijn zijde hebben en een Raad van 11 achter hem. Een Raad die altijd zin heeft in een polonaise. Wie tekent bij? Wie haakt af? Het is een drukte van belang achter de schermen. Er komt in ieder geval een nieuwe page die de plek van de vrolijke Anne gaat innemen. Reken maar dat ze zal stralen. 

Nog een paar nachtjes en we zullen het allemaal weten. Eén ding is duidelijk... We hebben er allemaal erg veel zin in! 

 
Prins en raad krijgen nieuw elan

Patrick Mertens: Nieuwe secretaris van de Prins
"Het verheugt mij dat ik dit jaar als secretaris van de prins onze hoogheid mag gaan ondersteunen. Samen met de overige leden van het gevolg gaan wij er weer tegenaan om er voor alle Kielegaters een dolle boel van te maken. Als raadslid heb wat jaartjes ervaring opgebouwd en met ondersteuning van mijn voorganger Jeroen Jagas, ben ik er helemaal klaar voor.
Mochten jullie een verzoek voor de prins hebben dan kun je mij mailen via secretarisprins@carnavalbreda.nl."

Remco Arts: Nieuwe voorzitter Raad van Elf

"Het is voor mij een enorme eer dat ik komend jaar als Voorzitter van de Raad van Elf carnaval in ’t Kielegat mee voor mag gaan. Een aantal maanden geleden is de Raad van Elf begonnen met de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Na diverse oefenwedstrijden en een succesvol verlopen trainingskamp zijn wij er weer helemaal klaar voor! 
Ook komend seizoen zullen wij vol trots en energie menig podium, zaal, kroeg of feesttent betreden om er samen met jullie weer een geweldig feest van te maken! Tot dan!" 

 

VTO, oftewel 'vrijwilligerstevredenheidsonderzoek'… oftewel...

wat vinden jullie er eigenlijk van?

In de zomer hebben wij voor de tweede keer een ‘VTO’ gehouden. Heel veel dank voor de hoge respons en openhartige feedback! De resultaten die dit mini-onderzoek heeft opgeleverd geven ons een goed beeld van wat er speelt binnen onze club. We delen de belangrijkste zaken graag met jullie. 

Positieve punten

*
*
*

Gezellige club waar mensen trots zijn om er onderdeel van uit te maken.
Goed gevoel bij te dragen aan een mooi evenement.
Ruimte om initiatieven te nemen die bijdragen aan een mooi carnaval.

Ontwikkelpunten

*
*
*

Betere communicatie en nakomen van afspraken.
Meer samenwerking/synergie tussen teams onderling.
Meer waardering.

Trots zijn ook wij natuurlijk op het plezier en de inzet. De kritische noot nemen wij dit jaar hele serieus mee in het maken van de plannen en vooral de uitvoering hiervan. 

 

Kielegat werft veel nieuwe vrijwilligers

Ruim twintig potentiële vrijwilligers meldden zich op 6 september in café Publieke Werken bij de eerste editie van de ‘Kielegatse Komdurbij’. Middels speeddates met de bestaande vrijwilligers ontdekten de nieuwe vrijwilligers voor welke van de ruim 50 evenementen die ’t Kielegat telt ze zich willen inzetten. Bijna de helft van alle geïnteresseerden waren onder de 30 jaar. Een veelbelovende start voor het nieuwe carnavalsseizoen.

Stoffel Geerards van de Stichting Kielegat: ‘Carnaval in ’t Kielegat wordt een steeds groter en professioneler evenement. Wij zijn heel blij met het animo en vooral ook met de jongeren, want met de groei van het aantal evenementen en de ambitie om meer kwaliteit te leveren is er veel behoefte aan de inzet en ideeën van deze gedreven doelgroep’.

Intussen stromen de Kielegatters die aangeven een handje mee te willen helpen nog steeds toe! Op de verschillende oproepjes van P&P hebben inmiddels verschillende fotografen, vloggers, schrijvers, vormgevers en dtp-ers gereageerd. Voorzitter Ingrid Huijskens lacht: ‘Ik kan wel met pensioen!’. 

En er worden nog veel meer vrijwilligers gezocht, zoals voor het jeugdcarnaval, sponsoring en evenementen als de Grôtste Mââuwert, de carnavaleske wandeling, de stadbrunch, het studentenbal en ga zo maar door!

 

Kielegatse (vrij)markt

Het is weer bijna zover! Voor je het weet ben je alweer bezig met voorbereidingen als ‘Hoeveel worstenbroodjes en eieren moet ik inkopen?', ‘Heb ik genoeg paracetamol in huis?' De eerste Appgroep met je vrienden is aangemaakt, maar weet je al wat je aan gaat doen!? 

Je staat voor je kast of je opent je carnavalsdozen en je graait door al dat leuke spul heen maar echt warm wordt je er niet meer van. Je wilt wat nieuws! 

Stichting Kielegat heeft DE oplossing en organiseert op zondag 27 januari De Kielegatse (vrij)markt! Van 13.11 tot 19.11u kun je bij Strand Binnen terecht met je eigen kleedje om je oh zo leuke carnavalsspullen waar je op bent uitgekeken te verkopen en tevens kun je zelf ook op zoek naar die toffe tweedehandse of nieuwe outfit! 

Ruim je kast/zolder/berging op, creëer plek voor nieuwe carnavalskleding en maak anderen blij met jouw garderobe!

Geen entree – geen verplichte financiële bijdrage voor je plekje. Gewoon een hele leuke dag omlijst met:

*
*

De leukste kapellen van Breda, we moeten er wel vast een beetje inkomen met z’n allen.
Lekker eten en drinken, shoppen en verkopen doen we natuurlijk niet op een lege maag.

Professionele standhouders
Naast een super gezellige vrijmarkt hebben we ook diverse bedrijven uitgenodigd om hun toffe spullen te verkopen, met enkelen zijn we nog druk in onderhandeling maar tot nu toe zijn er: 

*
*
*
*

*

*

*

Wijzelf! Uiteraard staan we er zelf om al onze merchandise te verkopen.
Atelier Tigris - bekend van de schitterende hoofdtooien die zij maakt.
De Paauw - zoek je iets anders dan een standaard sneeuwwitje pak dan kun je hier zeker slagen!
Stof en Wol - wil je je outfit (af)maken? Dan kun je hier de allermooiste fournituren, stoffen, linten en knopen scoren.
Cees van der Horst - een goede bekende van ons en fijn dat ook zij aanwezig zijn met een veelzijdigheid aan carnavalsoutfits!
Tuincentrum Poppelaars - naast allerlei carnavalsitems nemen ze misschien ook wel iets groens mee wat wat je voor het raam kunt zetten en met carnaval droog staat...
Caatjes Hoeden festijn - deze creatieve dame maakt de leukste hoeden en foam pruiken!

Dus neem je kleedje, je klapstoel en je carnavalskleding/hoeden/accessoires mee, meld je op de dag zelf bij de welkomstbalie, zorg zelf voor wat wisselgeld of reken ter plekke met Tikkie af en we hopen dat je zowel iemand anders heel blij maakt met een mooi bloemetjesgordijn als zelf super gelukkig de deur uitloopt met een nieuwe outfit. 

Inloop is vrij toegankelijk en vol is vol. Wil je verzekerd zijn van een goede plek? Meld je dan vooraf vast aan en stuur een mail naar vrijmarkt@carnavalbreda.nl. Op de hoogte blijven over de laatste nieuwtjes van dit evenement, volg ons dan op Facebook: Klik hier

 

Deze nieuwsbrief is samengesteld door de afdeling Pers & Publiciteit van de Stichting Kielegat
Secretariaat Stichting Kielegat. Postbus 4651. 4803 ER Breda. Tel: 06 - 22913891. secretariaatbcv@carnavalbreda.nl